Bemötande i vården

Fokus i vården är att tala  om bemötandet. 

Det finns mycket patientfientligt beteende. Det går inte att gå till vårdcentralen utan att ringa och beställa tid först. Det värsta exemplet är att det inte går att gå till kassan och boka tid. Nej ” du måste ringa hit”. Då är det bara att ta  upp telefonen och ringa in till personen på andra sidan glasrutan.  Det hela är ett uppdrag för Josefsson eller som ett uppslag till en You Tube film. Regin är att låta en patient gå in på vårdcentralen för att boka besök och få nej till detsamma. Därefter ser man hur patienten stå utanför luckan och ringa in.

Nu ska patienterna få göra hälsoval där patienten är bäraren av pengar. Vården ska nu leva upp mot patientkvalitén.  Patienten  blir bunden till en vårdcentral.

Tänk den dagen man säger välkommen till patienten, vad kan vi hjälpa er med i dag? 

Efteråt skulle man artigt kunna fråga hur patienten upplevde besöket. 

Det är så enkelt att med några få väl valda ord göra skillnad för de som i ett utsatt läge av sjukdom behöver detta så mycket mer än vanligtvis. Detta viste redan Enköpingsdoktorn som i sin metod satte patienten i centrum. Och ser man på de blev friskare redan vid frågan.

När får vi en sjukvård med ett gott bemötande?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0